вторник, 8 января 2013 г.

Інтеграція профільних предметів в умовах запровадження профільного навчання

 Основні питання:
  1. Основні напрямки роботи для організації уроків інформатики в умовах профільного навчання
  2. Інтеграція викладання профільних предметів
  3. Формування професійної мотивації учнів та первинних професійних навичок.
Інформатика належить до навчальних дисциплін, створених для повноцінної та ефективної реалізації завдань диференційованого навчання як за рівнем, так і за змістом. З одного боку, інформатика має широке прикладне значення, що має великий потенціал для диференціації навчання, з іншого боку, не можна недооцінювати й дидактичного потенціалу нових інформаційних технологій та їх ролі в розвитку мотивації, індивідуалізації навчання, у забезпеченні особистісно орієнтованого підходу.



Передбачається, що профільне вивчення інформатики та інформаційних технологій безпосередньо вплине на формування в учнів сучасного наукового світогляду, розвине загально навчальні та загальнокультурні навички роботи з інформацією, підготує до подальшого навчання й професійної діяльності.
Профільне навчання охоплює:
  • Базові предмети
  • Профільні предмети
  • Курси за вибором
Другий рік викладання предмету інформатика в умовах запровадження профільного навчання в ЗНВК «Вибір» виявив певні проблеми в викладанні предмету, окреслив основні напрямки роботи на наступний навчальний рік та дав перші несміливі надії на досягнення та успішність у майбутньому.

Щодо основних напрямків роботи на наступний та подальші навчальні роки, то це, по – перше, робота у напрямку інтеграції викладання профільних предметів навчального закладу. По – друге, формування професійної мотивації учнів та первинних професійних навичок.

Не один рік існував навчальний заклад – технічний ліцей «Вибір», головним прагненням випускників якого був вступ до вищого навчального закладу та отримання вищої освіти. Багато учнів після закінчення ліцею обирали професії, пов’язані з використанням комп’ютерів та ІКТ, фундаментальним вивченням предметів, маючих відношення до комп’ютерної техніки та інформаційних технологій. Тому поглиблене або профільне вивчення інформатики, вивчення програмування в школі було цілком природнім та вмотивованим.

На сьогоднішній день у ЗНВК «Вибір» можна бачити зміну акцентів у профорієнтаційній свідомості учнів. Половина випускників 9 – х класів має намір продовжувати навчання у професійних коледжах і училищах та отримувати робочу професію. Тому професійна орієнтація та підготовка учнів, формування первинних професійних навичок повинні починатися уже в допрофільних класах, і мати не поглиблений, а розширений напрямок.

Наприклад, для опанування професією оператора ПК, секретаря – діловода, бухгалтера, працівника відділу кадрів, тощо, потрібно добре знати інформаційні технології, роботу з офісними застосунками, володіти навичками роботи в мережі Інтернет, і при цьому немає сенсу та потреби вивчати програмування.

Умови успіху, які сприяють формуванню професійної мотивації учнів:
  • Вміння помітити і підтримати будь – який успіх учня;
  • Послідовне формування професійної і життєвої мотивації школяра;
  • Тактовність і коректність по відношенню до учня.
Поглиблений зміст навчальних предметів передбачає спрямування учня на майбутню професію, а курси за вибором повинні входити до складу профільного навчання.
Профорієнтаційний супровід у профільному навчанні окреслює нові підходи до організації професійного самовизначення учнівської молоді і акцентує увагу на питаннях:
  • Що таке успішна професія.
  • Як розпізнати успішність у світі сучасних професій.
  • Якими знаннями та вміннями слід оволодіти для досягнення успішності.
Основні функції курсів за вибором:
  • Поглиблення й розширення змісту профільних предметів
  • Забезпечення профільної прикладної початкової професійної спеціалізації навчання
Профільна диференціація заснована на добровільному виборі школярами профілю навчання. На першому етапі роботи з учнями аналізую рівень здібностей, інтелектуальних можливостей учнів, їх професійних намірів. Наступний етап – планування роботи з кожним конкретним класом, проектування методики забезпечення навчального процесу, прогнозування розвитку учня.

В ЗНВК «Вибір» на сьогоднішній день є математичний, інформаційно – технологічний та історико – правовий профілі навчання. Профільні дисципліни вимагають від учня багато часу, старанності, трудолюбства для успішного вивчення матеріалу. І нерідко буває так, що на вивчення непрофільних предметів, та ще тих, які не винесено на державну атестацію або на вступні екзамени до ВНЗ, у учня немає ні часу, ні бажання. А якщо за підручником домашнє завдання складає мінімум 13-15 сторінок, то перспектива його виконання стає просто безнадійною.

З метою найбільш якісного засвоєння навчального матеріалу необхідно використовувати по максимуму міжпредметні зв’язки, створювати умови для доцільної інтеграції змістовної частини матеріалу споріднених профільних курсів.

Інформатика – це наука прикладна, наука про автоматичну обробку інформації засобами комп’ютерної техніки. Тому підтримка на уроках інформатики таких предметів як математика, фізика, економіка є закономірним процесом.

Наприклад, засобами табличного процесора Excel на уроках інформатики опрацьовуємо:
  • Розв’язання лінійних рівнянь;
  • Розв’язання квадратних рівнянь;
  • Знаходження коренів систем лінійних рівнянь, роботу з матрицями;
  • Побудову графіків функцій;
  • Графічне розв’язання рівнянь та уточнення коренів рівняння;
  • Обчислення моди, медіани;
  • Обчислення банківських кредитів, депозитів;
  • Тощо.
Засобами текстового процесора Word створюємо текстові документи російською, українською та англійською мовами, редагуємо та форматуємо документи, виправляємо синтаксичні помилки. Вчимося створювати ділові документи, оформляти статті, буклети, листівки, тощо.
Вивчаючи тему «Створення слайдових презентацій» знаходимо матеріали в мережі Інтернет та створюємо презентації для демонстрації на уроках історії, географії, біології, математики та інших предметів. Всіляко стимулюю створення не тільки якісно та за правилами оформленої презентації, але й доцільність підбору та використання матеріалу для наповнення її змістовної частини.

При вивченні теми «Програмування» всі вправи, практичні та самостійні роботи виконуються на базі задач математики, фізики, економіки. Це дає можливість повторення учнями матеріалу профільних курсів на уроках інформатики, підтримує системність у викладанні та логічні зв’язки між предметами.

Традиційно основною формою процесу навчання є урок. Використовуючи на уроках персональні комп’ютери, маємо можливість якісно змінити зміст, методи і організаційні форми навчання, сприяємо розкриттю, збереженню і розвитку індивідуальних здібностей учнів.
Основні принципи, якими керуюсь на уроках:
  • Мотивація учнів як імпульс до подальшої творчої навчальної діяльності і самоосвіти;
  • Не давати більше одного – двох нових понять за урок;
  • Поступовий перехід від простого до складного;
  • Безперервне повторення;
  • Ретельний підбір практичних завдань. Бажано розглядати різні варіанти однієї або двох задач;
  • Інтенсивність уроку повинна бути настільки високою, щоб учні не встигали відволікатися, але при цьому встигали слухати і розуміти;
  • Тести або практичні роботи заплановано на кожному уроці, тому кожен учень на кожному уроці повинен отримати оцінку;
  • Більшу частину уроку учні повинні працювати за комп’ютерами.
Найважливішою задачею як учителя вважаю не стільки подання учням певного обсягу знань в галузі інформатики, скільки:
  • формування у школярів навичок вирішення проблем комунікації, аналізу ситуації,
  • формування базових навичок у професійній роботі з комп’ютером,
  • розвиток інформаційної культури та навичок якісного використання інформаційних технологій,
  • підвищення мотивації у напрямку вибору майбутньої професії,
  • вміння використовувати досвід роботи з комп’ютером та інформаційними технологіями для обробки інформації та вирішення задач із різних галузей.
Діти добре знають, що оволодіння комп’ютерними технологіями - це перший крок в професійній освіті учня, і майбутня успішність кожного з них задається цілим рядом факторів, серед яких має бути присутнім і фактор вміння працювати з комп’ютером та оргтехнікою.

"Далеко не кожен стане вченим, письменником, артистом, далеко не кожному судилося винайти порох або велосипед, але майстром своєї справи має стати кожний" 
В.Сухомлинський

Комментариев нет:

Отправить комментарий