вторник, 8 января 2013 г.

Програма школи «Лідер»



Нова суспільно-політична ситуація, в яку вступає наша  країна, інноваційні зміни в сучасній системі шкільного виховання висувають нові вимоги до особистості лідера будь-якої формації, зокрема і класного колективу. Лідер – це особистість, яка має авторитет у групі і за якою група визнає право бути організатором діяльності й регулювати стосунки в ній. Школа «Лідер» заснована при Учнівському комітеті, спрямовує свої зусилля саме на розвиток і вдосконалення найкращих комунікативно-організаторських здібностей учнів, які є офіційними і неофіційними лідерами класів та окремих мікрогруп. Така форма роботи дозволяє відстежувати актуальні проблеми, які є в учасників, сприяє усвідомленню ними своїх індивідуально-типологічних особливостей, а також їх ефективному використанню у своїх колективах. Формування успішних лідерів передбачає перенесення здобутих знань і навичок у середовище ровесників, що забезпечує більшу результативність виховної роботи. Школа «Лідер» розрахована на учасників віком 14-17 років.
Мета: вдосконалення лідерських здібностей учнів.
Завдання:
  • поглиблення знання учнями самих себе, своїх психологічних особливостей, усвідомлення своїх дій і думок, зміцнення позитивних якостей особистості, набуття навичок адекватної поведінки у певних соціальних ситуаціях;
  • відпрацювання організаторських та комунікативних здібностей, що характеризують особу лідера групи;
  • формування стратегії дій лідерів з перенесення здобутих знань і навичок на актив та весь колектив класу.



Регламент проведення. Програма школи «Лідер» передбачає 9 занять по 1 годині. Заняття проводяться 1 раз на місяць.
Склад групи. Школа розрахована на офіційних (формальних) лідерів класів, обраних старостами, представників шкільного комітету та неофіційних (неформальних), виявлених на основі соціометрії. Оптимальна кількість – 10-15 осіб.
Методичні прийоми, що використовуються на заняттях: інформаційне повідомлення, експрес – діагностика, мозковий штурм, тренінгові вправи, рольова гра, бесіда, обговорення, міні – твір, театралізована гра.
Щомісячний День профілактики

 п\п
Тема заняття
Дата проведення
Відповідальний
1.
Лідер і лідерство
  • Привітання – знайомство
  • Вироблення правил роботи групи.
  • Інформаційні повідомлення «Стилі лідерства»
вересень
Каюк Я.А., Добровольська В.І.
2.
Лідер і лідерство
  • Експрес – діагностика лідерських здібностей.
  • Мозковий штурм «Лідер – це...».
  • Вправа «Емблема лідерства».
жовтень
Каюк Я.А.
3.
Основи лідерства
Методика «Аукціон».
листопад
Каюк Я.А.
4.
Основи лідерства
  • Методика «Імена по батькові» 
  • Методика «Історичні портрети»
грудень
Каюк Я.А.
5.
Лідер у тобі
  • Гра-розминка «Хто я?».
  • Вправа «Асоціативний ланцюжок»
  • Взаємна характеристика «Дзеркало»
січень
Каюк Я.А.
6.
Лідер у тобі
  • Гра – розминка «Оратор».
  • Діло гра «Лідер»
лютий
Добровольська В.І.,
 Каюк Я.А.
7.
Лідери – одноліткам
  • Розгляд проблемних ситуацій
  • Вправа «Паркан ідей»
березень
Каюк Я.А., Добровольська В.І.
8.
Лідери – одноліткам
Театралізована гра «Турнір предметів»
квітень
Каюк Я.А.
9.
Лідер майбутнього
  • Міні – твір «Яким я буду через 20 років». 
  • Вправа «Кодекс поведінки лідера». 
  • Вправа «Баласт». 
  • Підсумки роботи школи «Лідер»
травень
Добровольська В.І., Каюк Я.А.

МЕТОДИКА ПРОВЕДЕННЯ

Заняття № 1  «Лідер і лідерство»
«Привітання-знайомство» 
Учасники по черзі називають своє ім'я або псевдонім та пові­домляють деяку інформацію про себе (вік, клас, успішність, свої захоплення тощо). На основі цього кожен за 10 хв оформляє свою «візитну картку».
Розповідь ведучого про мету занять, завдання, можливості, укладання групового контракту (не запізнюватися, не пропуска­ти заняття, дотримуватися правил роботи групи тощо). Потім на заздалегідь підготовлений великий ватман клеяться «візитки» і разом з усіма оформляється «Візитівка школи «Лідер». Кожен учасник клеїть свою картку самостійно.
Визначення запитів та очікувань учасників тренінгу. Учас­ники по черзі відповідають на запитання:
— Що ви очікуєте від занять?
— Що ви очікуєте від групи?
Вироблення правил роботи групи 
Ведучий зачитує «Правила роботи групи», Усі обговорення і дії відбуваються за принципом «тут і зараз»; учасники відкрито висловлюють свої думки, проявляють почуття; члени групи гово­рять від свого Імені «Я гадаю..», «Мені здається...»; в дискусії учасники звертаються до конкретної людини; вони не оцінюють один одного, а описують те, що відбувається, вносять свої про­позиції і доповнення.
Інформаційні повідомлення «Стилі лідерства» 
Учням дається завдання підготувати повідомлення про стилі лідерства.
Стиль лідерства — сукупність соціально-психологічних при­йомів і засобів, які застосовує керівник чи лідер з метою впливу на залежних від нього людей.
Авторитарний стиль характеризується вираженою владою лідера, директивністю його дій, самостійністю у прийнятті рі­шень, систематичним контролем за діями залежних осіб. Авто­ритарний лідер зазвичай не дозволяє іншим втручатися в керів­ництво, піддавати сумніву, оспорювати прийняті ним рішення. Він чітко розмежовує свої права та обов'язки підлеглих, обмежує дії останніх тільки виконавчими функціями.
Демократичний стиль відрізняється від авторитарного тим, що лідер постійно цікавиться думкою залежних від нього людей, радиться з ними, запрошує до прийняття рішень, до співпраці у керівництві колективом» чітко не розмежовує власні обов'язки і права залежних людей. Частину своїх повноважень він передає іншим членам колективу і» своєю чергою, бере на себе частину їхніх обов'язків, якщо в цьому є потреба. Демократичний лідер активно підтримує ініціативу, постійно турбується про ство­рення і підтримання в колективі хороших стосунків з іншими людьми.
Ліберальний стиль — це така форма поведінки лідера, за якої він фактично відходить від своїх функцій керівника і поводиться в колективі так, ніби він не лідер, а один із членів колективу. Цю форму поведінки можна назвати лідерством лише умовно.
Спочатку вважалося, що демократичний стиль лідерства є найкращим. Однак непоодинокими є випадки, коли ефек­тивнішими виявлялися авторитарний і навіть ліберальний стилі лідерства. Зараз же вважають, що жоден з них не можна назвати ні найкращим, ні найгіршим. Ефективність різних стилів залежить від індивідуальних рис лідера, поставленого завдання, рівня розвитку колективу і ситуації, що склалася в ньому.
Заняття № 2  «Лідер і лідерство».
Експрес-діагностика лідерських здібностей
Опитувальник «Оцінка фахівця на лідерство» Учасники здійснюють самоаналіз лідерських здібностей.
1. Дружба для вас:
а) співпраця;
б) підтримка;
в) альтруїзм.
2.  Справжній художник (артист) має насамперед володіти:
а)            талантом;
б)            рішучістю;
в)            підготовкою.
3.  На вечірці ви найчастіше почуваєтеся:
а)            півником;
б)            куркою;
в)             курчам.
4.  Якби ви були геометричною фігурою, то:
а)            циліндром;
б)            сферою;
в)            кубом.
5.  Коли вам подобається дівчина (хлопець), ви:
а)            робите перший крок;
б)            чекаєте, поки він (вона) зробить перший крок;
в)             робите дрібні кроки.
6.  Ви зіткнулися з несподіванкою і:
а)             гальмуєте;
б)            додаєте швидкості;
в)       нічого не змінюєте.
7. Якщо вам доводиться виступати перед аудиторією, ви від­
чуваєте, що:
а)             вас слухають;
б)            критикують;
в)             бентежитеся.
8.  В експедицію краще брати товаришів:
а)            міцних;
б)            розумних;
в)            досвідчених.
9.  Попелюшка була:
а)             нещасною дівчинкою;
б)            хитрункою - вкар'єристкою
в)             буркункою.
10.  Як би ви визначили своє життя:
а)             партія в шахи;
б)            матч з боксу;
в)             гра в покер. 
Оцінка результатів відповідей 
1.     а—3,6—2, в—1
2.     а—3,6—2, в—1
3.     а—3, 6—2, в—1
4.     а—1,6—3, в—2
5.     а—3,6—2, в—1
6.     а—3,6—2, в—1
7.     а—3,6—2, в—1
8.     а—3,6—2, в—1
9.     а—1,6—3, в—2
10.      а—2,6—1, в—З
         Інтерпретація
16 балів і менше. Ви — «рядовий». Ви занадто поважаєте ін­ших і ототожнюєте свої слабкості зі слабкостявіи ближніх, атому не здатні командувати і конкурувати, адже для цього необхідно вміти «поглинати й перетравлювати» чужі труднощі. Якщо і без лідерства ви почуваєтеся прекрасно, залишайтеся трохи осторонь подій. По суті, це не так вже й погано — так спокійніше.
1723 бали. Ви — «офіцер». Це досить неприємне стано­вище — між молотом і кувалдою. Ви з труднощами приймаєте рішення, трошки керівник і трошки підлеглий. Вам важко дома* гатися великого визнання, ваші аргументи занадто раціональні й грунтуються тільки на власному досвіді.
24 бали і більше. Ви — «капітан». З дитячих років ви завжди в числі перших. З віком ваш вплив на людей міцнів і особливо виявлявся у тяжкі хвилини. Якщо ви честолюбні Й не боїтеся роботи, це може вас підняти дуже високо..
Мозковий штурм «Лідер — це...»
Учні працюють над продовженням речення «Лідер— це...». Висловлюють свої думки, яким має бути сучасний лідер. Ведучий доповнює наприкінці роботи їхні висловлювання визначеннями з на­укової та публіцистичної літератури, які вивішуються на стінах.
Вправа «Емблема лідерства»
Учні отримують завдання символічно зобразити власну «Ем­блему лідерства» на малюнку (своє бачення лідерства). Потім кожен захищає свою емблему, пояснює, чому саме такі емблеми включено в зображення. За бажання можна придумати і девіз.
Заняття № 3 «Основи лідерства»
Методика  «Аукціон» 
Перед початком кожному з учасників ведучий роздає по 10 же­тонів і повідомляє, що їх можна обміняти на той чи інший лот. Максимальна кількість лотів — 10, але в них може бути різна вартість, тобто будуть лоти, ціна яких вища, ніж один жетон. Якщо учасник використає всі жетони, він уже нічого не зможе купити. В одному лоті на продаж одночасно виставляються дві цінності* Учасник може вибрати одну з них або нічого не купити. Назву того, що він готовий купити, він пише на жетоні й відкла­дає як використаний. Свій вибір треба робити швидко. Перехід до наступного лота означає, що попередній знято з торгів. Піс­ля того як ведучий пояснив правила, називаються пари лотів, виставлених на продаж. Асистенти з числа учасників стежать за ходом гри.
Можна роздати кожному не окремі жетони, а аркуш паперу, на якому позначені 10 кружечків жетонів. Купуючи щось, учас­ник помічає на жетоні, що він придбав. У процесі гри жетонів стає дедалі менше.
Після закінчення «Аукціону» доцільно дати учасникам змогу висловити свої почуття, думки, асоціації, пов'язані з покупками, запитати, чи були у них сумніви щодо правильності вибору.
У заключному коментарі ведучий звертає увагу на те, що си­туації вибору життєвих цінностей досить різноманітні й часом є дуже складними. Для будь-якої людини, зокрема й Лідера, надзвичайно важливо навчитися робити вибір і нести за нього відповідальність. 

Перелік лотів
1. Хороша квартира або будинок
(1 жетон)
Новий спортивний автомобіль
(1 жетон)
2. Відпочинок у будь-якому ку­точку планети протягом одного місяця з найкращим другом
(2 жетони)
Наступний щабель в успішній кар'єрі

(2 жетони)
3. Стрімка політична кар'єра (2)
Можливість постійного само­вдосконалення (2)
4. Хороша сім'я (2)
Підприємство, що приносить високі прибутки (2)
5. Здорова совість (3)
Світова слава (3)
6. Чиста совість (2)
Успіх будь-якою ціною (2)
7. Матеріальне благополуччя (1)
Повага і визнання соратників та послідовників (1)
8. Керувати і розпоряджатися (2).
Працювати в команді однодумців (3)
9. Стрівша кар'єра завдяки ви­падку (2)
Поступове сходження до успіху шляхом постійного самовдосконалення (2)
10.Додаткові роки життя (3)
Безболісна смерть, коли настане час (2)
            Заняття № 4  «Основи лідерства»
Методика «Імена по батькові»
Мета: підготувати учасників до методики «Історичні пор­трети»» визначити їхній загальний рівень ерудиції і сприяти розширенню світогляду.
Ведучий швидко зачитує перелік імен та по батькові відомих людей різних епох і країн. Учасники мають якомога швидше вгадати прізвище персонажу. 
Список
1.     Тарас Григорович (Шевченко).
2.     Вольфганг Амадей (Моцарт).
3.     Володимир Ілліч (Ленін).
4.     Алла Борисівна (Пугачова).
5.     Леонід Макарович (Кравчук).
6.     Едуард Амвросійович (Шеварднадзе).
7.     Антон Павлович (Чехов).
8.     Володимир Володимирович (Путін).
9.     Віктор Робертович (Цой).
10.                       Фелікс Едмундович (Дзержинський)
11.                       Олександр Сергійович (Пушкін).
12.                       Лариса  Петрівна (Косач).
13.                       Іван Якович (Франко).
14.                       Віктор Андрійович (Ющенко).
15.                       Дмитро Ілліч (Менделєєв).
Методика «Історичні портрети» 
Мета: на підставі аналізу біографій відомих особистостей визначити їхні основні лідерські риси.
Матеріали: ксерокопії коротких біографій відомих політич­них та громадських діячів минулого і сучасності.
Учасники об'єднуються у групи, кожній з яких пропонуєть­ся ознайомитися з біографією одного історичного діяча і про­аналізувати, які якості допомогли йому стати лідером. Групи не знають, чиї портрети розглядають їхні опоненти. Кожна трупа записує виокремлені якості на аркуші паперу і презентує лідера, після чого інші учасники намагаються відгадати, хто був героєм біографічного нарису.
Після презентації результатів роботи ведучий у своїх комен­тарях порівнює риси, властиві різним лідерам, і звертає увагу на те, що вирізняє того чи іншого героя. Доречно зупинитися на тому» чим лідери минулого схожі на лідерів сучасного і майбутнього. Лідеру важливо вміти приймати рішення у різних ситуаціях, що вимагає вміння робити вибір і брати за нього відповідальність.
Після виконання завдання учасникам роздаються робочі ма­теріали «Риси лідера» (пам'ятка). 
Пам'ятка «Риси лідера» 
·         Вольовий, здатний переборювати перепони на шляху домети;
·         наполегливий, вміє розумно ризикувати;
·         ініціативний, хоче працювати без дріб'язкової опіки;
·         психічно врівноважений;
·         добре пристосовується до нових умов і вимог;
·         самокритичний, тверезо оцінює не лише успіхи, а й невдачі;
·         вимогливий до себе та інших;
·         критичний, здатний бачити у привабливих ситуаціях слаб­кі боки;
·         надійний, тримає слово, на нього можна покластися;
·         витривалий, може працювати в умовах інтенсивних навантажень;
  • оптимістичний, ставиться до труднощів як до переборних перешкод;
  • здатний міняти стиль поведінки, може і вимагати, і підбадьорити.
Пам'ятки залишаються в учасників, обговорюються.
Заняття № 5 «Лідер у тобі»
Гра-розминка «Хто я?» 
Гра, що дозволяє презентувати себе як особистість, свої індивідуальні особливості. Учні записують на папірцях 10 відповідей на запитання: «Хто я?». Потім за бажання зачитують власні характеристики. 
Вправа «Асоціативний ланцюжок» 
Учні разом із ведучим сідають у колю і називають асоціації, які викликає людина, що сидить праворуч. Наприклад, «Оленко, якби ти була книжкою, то «Українською літературою»; «Богда­не, якби ти був автомобілем, то сріблястим «Опелем» і т. д. По закінченні вправи кожен висловлює і обґрунтовує свою згоду-незгоду з озвученим порівнянням. 
Взаємна характеристика «Дзеркало» 
Взаємна характеристика проводиться у письмовій формі й має за мету продемонструвати учням їхні переваги і вади, побачені очима інших. Для цього кожному дається заготовка — аркуш, поділений навпіл. Одна частина — «Похвальна грамота», дру­га — «Аркуш порад». Кожен учень унизу записує своє прізвище, ім'я або псевдонім, за яким він працює в групі. Ведучий збирає аркуші й роздає їх у довільному порядку* Кожному дістається листок з іменем іншого члена групи. 
Інструкція. Ви тримаєте папірець, підписаний вашим това­ришем. У «Похвальній грамоті» напишіть ті риси лідера, заякі слід було б його відзначити, а в «Аркуші порад» — у тактовній формі пораду, яку можна дати щодо вад його характеру. Заува­ження не повинні стосуватися зовнішності чи якихось особистих проблем* По закінченні роботи загортаєте свій запис і передаєте сусідові праворуч. Аркуш має обійти все коло і повернутися до вас. Наприкінці вправи за бажання учасників характеристики зачитуються. Хто не готовий до того, щоб «колективний портрет» зачитувався вголос, отримує його особисто. 
Заняття № 6 «Лідер у тобі»
Гра - розминка «Оратор» 
Мета: розвинути навички володіння аудиторією і збага­тити словниковий запас. Ведучий пропонує заготовлені на папірцях теми кожному учасникові, наприклад: «Дружба»,  «Конфлікт», «Наш клас», «Батьки! діти» тощо. Учні по черзі витягують теми і протягом 1 хв. без підготовки розвивають їх. По закінченні відбувається обговорення: чи легко було гово­рити експромтом і чому; чиї промови були переконливішими, зрозумілішими; для чого лідеру потрібно швидко і правильно орієнтуватися в ситуаціях і добирати правильно слова.
Ділова гра «Лідер» 
Учасники отримують завдання придумати і презентувати уявний фантастичний чи реальний проект будь-чого: житлово­го будинку під водою, конкурсу моделей у місті, реорганізації гімназійної їдальні тощо. Для цього залежно від кількості учас­ників створюється кілька підгруп. Обирається журі — Міжна­родний конгрес зі вкладання благодійних грошей. Члени журі отримують символічні купюри у 1000 доларів США. На розроб­ку проектів дається 20 хв. Після захисту кожен член журі віддає свої гроші тому, чий проект був найбільш переконливим.
Вимоги до промовців: час — 3 хв, задіяти переконливі жести, міміку, аргументацію, позитивні емоції тощо. Оцінюється не так зміст промов, як їхнє оформлення (вміння переконувати).
Заняття № 7 «Лідери — одноліткам»
Розгляд проблемних ситуацій 
Учасникам пропонується для розгляду низка проблемних ситуацій із повсякденного життя. Учні аналізують їх, вислов­люють власне бачення ситуації, шляхи виходу з неї, пропонують стратегію дій лідера у таких умовах. 
Ситуація 1
У клас прийшла молода вчителька. Частина учнів поводяться зухвало і намагаються зірвати урок. Які ваші дії?
Ситуація 2
Дехто з вашого оточення спробував курити, і йому це сподо­балося. Він продовжує далі. Які ваші дії?
Ситуація З
Ви отримали незадовільну оцінку за диктант, і однокласники почали сміятися з цього. Які ваші дії?
Ситуація 4
Один з ваших однокласників поширює плітки про вас. Ви...
Ситуація 5
Клас іде на екскурсію. Ваш товариш підходить і каже: «Давай краще сходимо до мене додому пограємося за комп'ютером». Які ваші дії?
Після розбору ситуацій обговорюється тема: «Формальний і неформальний лідер». 
Вправа «Паркан ідей» 
Призначена для розробки пропозицій щодо можливих сфер застосування лідерських здібностей у повсякденному житті та навчанні. 
Інструкція. Вам пропонуються кольорові папірці, на яких треба написати де можна застосувати ваші лідерські здібності. У яких сферах ви хотіли б їх проявити. Наприклад, це може бути організація якогось свята» акції, проведення виховної години замість класного керівника чи разом із ним, видання інформа­ційного бюлетеня на актуальну тематику в гімназії тощо. Про­позиції клеяться на «Паркан ідей», озвучуються і передаються в Раду гімназистів. 
Заняття № 8 «Лідери — одноліткам»
Театралізована гра «Турнір предметів» 
Учасникам за тиждень до заняття дається завдання проду­мати і підготувати 5-хвилинну презентацію групами у складі З—4 учнів шкільного предмета, який вивчається за програмою. Наголосити на значенні предмета, його життєвій корисності, перевагах над іншими, придумати емблему і девіз, представити найвідоміших людей з цієї галузі в особах, у сценках тощо. Ве­дучий обирає собі двох асистентів і разом з ними визначає групу - переможницю.  Найкращі номери демонструються на інших гімназійних  заходах. 
Заняття № 9  «Лідер майбутнього»
Міні-твір «Яким я буду через 20 років» 
Учасники  отримують  завдання за 10 хв.  написати міні-твір. 
Інструкція. Уявіть собі, що члени школи «Лідер» у ниніш­ньому складі зібралися на ювілейну зустріч через 20 років. На­пишіть, ким ви стали, чого в житті домоглися, яких висот досягли, яку професію здобули, опишіть посаду, яку обіймаєте, ваш сімейний стан і фінансове становище. Що посприяло вам у житті. 
По закінченні роботи твори зачитуються і коментуються. 
Вправа «Кодекс поведінки лідера» 
Учні отримують заздалегідь заготовлені «Кодекси поведінки лідера». Не дивлячись у готовий текст» вони повинні самостійно скласти кожен свій «Кодекс» із семи пунктів. Після закінчен­ня роботи зачитують свої думки» обговорюють їх. Потім один з учасників зачитує заготовлений текст.
 Кодекс поведінки лідера
1.     Діяти і доводити справу до кінця.
2.     Пропонувати зміни, аргументуючи їх.
3.     Зосереджуватися на результатах, не наголошувати на своїх заслугах.
4.     Школи не відступати перед складними завданнями.
5.     Постійно спілкуватися, надихаючи, впливаючи, за потреби критикуючи.
6.     Вміти слухати інших.
7.     Не ображати молодших і слабших. 
Вправа «Баласт» 
По колу пускається аркуш паперу з назвою «Баласт». Кожен учасник має можливість записати по одній рясі особистості, що є неприйнятними для лідера. Наприкінці «Баласт» урочисто викидається у смітник.
 Підсумки роботи школи «Лідер»
Враження, пропозиції, зауваження.

Комментариев нет:

Отправить комментарий