вторник, 8 января 2013 г.

Створення алгоритмів та програм розв’язування прикладних задач математики.

Клас –             11 - А
Предмет –       інформатика
Тема курсу -  Алгоритмізація і програмування мовою Паскаль
Урок №24
Тема уроку: Створення алгоритмів та програм розв’язування прикладних задач математики. Наближені методи знаходження дійсних коренів нелінійного рівняння методом ділення відрізка  навпіл та методом хорд.

Мета уроку

Навчальна:
  • Сформувати уявлення учнів про уточнення значення дійсних коренів нелінійного рівняння  методом ділення навпіл та методом хорд.
  • Сформувати уявлення учнів про задану точність обчислень, про необхідну кількість ітерацій для її досягнення.
  • Продовжити формування навичок редагування і відладки програми в середовищі програмування Турбо Паскаль.
  • Продовжити формування навичок аналізу отриманих результатів і оцінювання своєї діяльності.
  • Продовжити формування вміння учнів знаходити і ліквідувати логічні помилки в програмі.
Виховна:
Виховувати об’єктивне відношення  до результатів комп’ютерних обчислень, особисту відповідальність за результати своєї роботи, за можливі свої помилки.
Розвивальна:
  • Розвивати алгоритмічний стиль  мислення учнів;
  • Розвивати вміння прогнозувати і аналізувати результати обчислень;
  • Розвивати творчі здібності учнів.
Тип уроку:   урок засвоєння навичок та вмінь.
Обладнання: комп’ютери, проектор Toshiba, міні-таблиці, картки-завдання.

Компетенції учнів на уроці:
Учень має поняття про:
Учень знає:
Учень уміє:
- Інтерпретацію та компіляцію;
- системи програмування;
інтегровані середовища програмування
- Основні базові структури алгоритмів;
- порядок складання алгоритмів і програм;
- правила запису структурованих алгоритмів і програм;
- принципи побудови опису програми мовою програмування;
- сутність Вказівки надання значень;
- призначення та правила описування вказівок розгалуження й повторення;
- звернення до алгоритмів;
-  поняття про алгоритми-процедури й алгоритми-функції;
- Складати й реалізовувати найпростіші лінійні, розгалужені, циклічні алгоритми на опрацювання табличних і рядкових величин, графічної інформації, на використання допоміжних функцій і процедур;
- вводити та налагоджувати програми на комп’ютері.
Основні етапи уроку:
Етап
Тривалість (хв..)
1
Організаційний момент
1 - 2
2
Актуалізація опорних знань, перевірка домашнього завдання
5 - 6
3
Вивчення нового матеріалу
14 - 15
4
Первинне застосування нового матеріалу. Виконання тренувальних вправ за комп’ютером.
18 - 20
5
Підсумки уроку. Домашнє завдання.
5 – 6

Хід уроку

1.     Організаційний момент
Робота вчителя
Робота учнів  
Організація класу, привітання
    2. Актуалізація опорних знань учня. Перевірка домашнього завдання.
Робота вчителя
Робота учнів
Оголошення теми,  мети та завдань уроку
Мотивація (Евристична бесіда)
Підкреслити значне збільшення питомої ваги професій, пов’язаних з програмуванням.
Інформація для аналізу учнями:
-  В діловому світі, в побуті, навчанні на сьогоднішній день в супер сучасному комп’ютері використовується тільки близько 20% його можливостей за рахунок відсутності належної кількості прикладних, навчальних, діагностичних та інших програм різноманітного призначення.
-  В розвинених  західних країнах однією з програм підтримки наукових досліджень та створення сучасних технологій є програма відбору та подальшого  навчання талановитої молоді професії програміста.
Постановка проблеми: Які методи зменшення об’єму та кількості обчислень при зростанні точності та якості розрахунків в фінансовій та науковій сферах діяльності людини ви можете запропонувати?
Мотивація практичної значущості завдань уроку.
Один з напрямків зменшення об’єму та кількості обчислень при зростанні точності та якості розрахунків є стандартизація обчислювальних алгоритмів і програм, і цей метод ми розглянемо на уроці.
Підвищення якості обчислень  - це досягнення високої точності обчислень при найменшій кількості виконуваних операцій -  достатньо наглядно ілюструється застосуванням методів обчислювальної математики, таких, як метод хорд та метод ділення навпіл.

Опитування учнів  по  матеріалу  попереднього уроку:

·        Які основні теореми потрібно знати при відділенні коренів нелінійного рівняння ?
·        Сутність графічного методу виділення коренів? Чи застосовували ми цей метод раніше? При вивченні яких тем?
·        Що таке область існування функції?
·        Що таке ітерації?
·        Ідея метода ділення відрізка навпіл?
·        Ідея методу хорд?
·        Як записується виклик процедури? Функції користувача?
·        Які описи алгоритму повторення доцільно використати для розв’язування задач такого класу?
Перевірка домашнього завдання практичного характеру: перевірка конспектів на наявність  3 нелінійних рівнянь з виділеними дійсними коренями.
Записують тему та мету уроку.
Учні відповідають на запитання, доповнюють та записують відповіді
Відповідають на запитання вчителя та на запитання однокласників, коректують та доповнюють відповіді.
Форма роботи – фронтальна робота з класом
3.     Вивчення нового матеріалу
Робота вчителя
Робота учнів
Викладання  нового  матеріалу  за планом:
·        Поняття про точність обчислень .
·        Поняття похибки обчислень.
·        Створення алгоритму та програми для уточнення значень дійсних коренів нелінійного рівняння за допомогою метода ділення відрізка навпіл.
·        Створення алгоритму та програми для уточнення значень дійсних коренів нелінійного рівняння за допомогою метода хорд.
Складання опорного конспекту
Метод – лекція з елементом бесіди , паралельно  -  демонстрація основних блоків програми на дошці та на екрані комп’ютера.
Обладнання - проектор
4. Первинне застосування нового матеріалу. Виконання тренувальних вправ за комп’ютером.
Робота вчителя
Робота учнів
1.     Пояснити учням завдання та порядок виконання вправи.
2.     Нагадати про правила техніки безпеки при роботі з комп’ютером.
3.     Пояснити, як оформити результати виконання роботи
4.     Указати, що завдання 1 та завдання 2 учні виконують порізно, а завдання 3 – разом.
Завдання практичної роботи:
-         Запустити Турбо Паскаль 7.
-         Виконати завдання картки до уроку.
-         Результати зберегти в своїй папці.
В процесі виконання учнями роботи, вчитель
 -  допомагає, відповідає на запитання;
 -  слідкує за ходом та якістю виконання
    роботи;
 -  контролює роботу учнів.
Виконують завдання картки до уроку, один учень відпрацьовує програму метода ділення відрізка навпіл, другий відпрацьовує програму метода хорд.
Разом виконують завдання 3.
Результати виконання роботи належним чином оформлюють та зберігають кожний в свою папку.
Форма роботи:  Робота учнів з ПК групами (парами)
5. Підсумки уроку. Домашнє завдання.
Робота вчителя
Робота учнів
  • Визначити і оголосити оцінки за  роботу на уроці.
  • Відзначити активних учнів. 
  • Вказати на типові недоліки при виконанні роботи.
  • Звернути увагу на правильність виконання відповідних завдань.
  • Повторити теоретичний матеріал.
Домашнє завдання:
  - Вивчити матеріал  уроку з конспекту.
  - Доопрацювати завдання, які, можливо, не
    встигли виконати на уроці.
  - Виконати завдання до уроку  з картки.
Продемонструвати свою роботу вчителю.
В разі потреби – задати запитання.
Записати домашнє завдання.

Комментариев нет:

Отправить комментарий